اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل قرن بیستم به دستور "مظفرالدین شاه قاجار" از کشور بلژیک خریداری شد.
این اتومبیل که دود زیادی از آن خارج می شد به "کالسکه دودی" معروف بود.

به دنبال گسترش شهرنشینی میزان واردات خودرو از سال 1300 هجری شمسی (1920 میلادی) افزایش یافت.
اغلب اتومبیل ها در آن سال ها از کشورهای آمریکا و انگلیس وارد می شد.

«هیلمن هانتر» یا «آرو» (به معنی پیکان) یک خودرو انگلیسی بود که در بین سال‌های ۶۶ تا ۷۹ میلادی (1345 تا1358شمسی) در شرکت تالبوت، زیر مجموعه کارخانجات روتس؛ به مدت ۱۳ سال تولید شد.

این خودرو اولین اتومبیل ساخته شده در ایران بود که در شرکت سهامی عام «کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال» تحت لیسانس «کارخانه تالبوت» انگلستان با نام تجاری "پیکان" در سال 1346 وارد بازار شد.
تولید وانت، مینی بوس، اتوبوس نیز به تدریج در سال های بعد در این کارخانه شروع شد.

در همان سال سواری های "آریا" و"شاهین" نیز در کارخانه پارس خودرو و در سال 1347 سواری "ژیان" در کارخانه سایپا تولید و به بازار عرضه گشت.

در سال 1351 با تبدیل کارخانه پارس خودرو به شرکت "جنرال موتورز ایران" تولید اتومبیل های آریا و شاهین متوقف و تولید سواری های شورولت 2500 و 2800 سی سی همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری "بیوک"، "کادیلاک" و "شورولت نوا" تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا شروع گردید.
تولید این نوع سواری ها تا پایان سال 1360 ادامه داشت.

سال 1359 تولید سواری ژیان در کارخانه سایپا متوقف و به جای آن تولید سواری "رنو5" که از سال 1354 در کنار تولید ژیان آغاز گشته بود ادامه یافت.

در سال های اخیر تولید اتومبیل هایی با تکنولوژی جدیدتر آغاز گردیده است که از جمله آنها می توان به تولید اتومبیل های پراید، پژو 405 و 206، نیسان پاترول و مزدا 323 اشاره کرد.

برخی از شرکتهای سازنده خودرو در ایران عبارتند از: شرکت «ایران خودرو»، «سایپا»، «پارس خودرو»، «شهاب خودرو»، «ایران خودرو دیزل»، «سایپا دیزل»، «مرتب»، «کرمان خودرو»، «مدیران خودرو»، «زامیاد» و ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تصویر: پیکان جوانان ساخت شرکت روتس انگلیس/1975 میلادی

تاریخ جهان
ℨ.ℰ
Photo: ‎مختصری از تاریخچه صنعت خودرو ایران


اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل قرن بیستم به دستور